Somorjai Balázs

Fotográfia MA
szakdolgozat
Panelélet régen és ma
A Magyarországon is megjelent lakhatási válság lépéskényszerbe sodorta az állami vezetést; a krízisen végül tömegével felhúzott panelházakkal próbáltak úrrá lenni. A szocializmusban megjelent hírképek és a fejlődésről szóló beszámolók igyekeztek igazolni, hogy az állampárt a helyes úton jár a válság felszámolásában, miközben a hétköznapokról nem, vagy csak nagyon elenyésző számban készültek fényképek. A 20. század végén és az új század első éveiben dolgozó fotográfusok közül páran ugyan foglalkoztak a lakók ábrázolásával, de ők is jobbára a közösségi terekben, az utcán, és így végül, az évtizedek alatt hiánycikkek lettek az egyforma házakban élő, de nagyon is különböző emberekről otthonaikban készült fényképek. Nemcsak mint tárgyak hiányoznak ezek, hanem eszközökként is, amelyek segíthetnének belátni, hogy a sematikus betonmonstumok lakói ma már biztosan nem tipizálhatóak. Dolgozatomban hidat képezek a társadalmi folyamatok, és az azokat leíró, száraznak tűnő statisztikák, illetve a fényképészeti ábrázolás között, amely - kellő energiabefektetés mellett - a grafikonoknál is szemléletesebb visszaigazolása lehet az idő múlásával változó lakói összetételnek.
mestermunka
Panelvilág
A legutolsó, átfogó népszámlálás adatai szerint Magyarországon több mint másfél millióan éltek panellakásokban – vagyis minden hatodik ember. A társadalom arra fogékony része ennyi társát bélyegzi meg időnként lakóhelye miatt. Dehonesztáló szavakkal felcímkézett skatulyákba helyez és uniformizál, arctalanná torzít egy nagyon is változatos összetételű embertömeget. Mestermunkám lényegében az előítéletek fotográfiai cáfolata. Környezeti portrékon keresztül mutatom be, hogy ezek az emberek a valóságban nagyon is különbözőek. Akik a nekik jutó térben rendezik be saját világukat. Fotóim a falak lebontására törekszenek – a rajtuk szereplők bizalma által mutatom meg, hogy a sematikus homlokzatok legfeljebb látszólag fedhetik el a változatosságot. Projektem egyben versenyfutás az idővel. A házak ugyanis – amelyek jobbára 80-100 évre épültek – nagyjából élettartamuk felénél járnak. Minden olyan felvétel tehát, amely a panelekben élőket örökíti meg, egy olyan világot őriz meg a jövő számára, amely még ebben a században örökre eltűnik majd.
témavezető
Gulyás Miklós
konzulens
Kapitány Gábor
Kata, rúdtornász
István, nyugdíjas
Spike Dilo, rapper
Szilvi, panelgazda
Bence, session gitáros
Noémi, a színes fények rajongója
Zsuzsa, dekoratőr
Emő, képzőművész
Marci, ételfutár