szakdolgozat
A fogyasztói társadalom mítoszai az Egyesült Államokban
Az Egyesült Államok a második világháború alatt komoly ipari fejlesztéseken ment keresztül. A fokozott termelés ellensúlyozása érdekében a vállalatok új módszereket fejlesztettek ki a fogyasztás fokozására. Az áruk szerepe háttérbe szorult az emberek belső késztetésein alapuló pszichológiai taktikákkal szemben. A fogyasztóknak a termékekhez csatolt mítoszokat adtak el. A technológiai fejlődéssel és a média ugrás beköszönttével a fogyasztók digitális korban felnövő új generációja vált a marketing egyik legfontosabb célpontjává. Kijelenthető, hogy korunk amerikai, nagyvárosi értelmiségi fiatalságának termékek helyett mítoszokat adnak el. Dolgozatomban a Vance Packard Rejtett Rábeszélők című könyvében kutatott fogyasztó befolyásoló technikákat elemzem. Megvizsgálom, miként használják ma is ezeket a módszereket a fiatal amerikai, nagyvárosi értelmiség manipulálására, és hogyan változtak ezek a technikák a digitális korban és a közösségi média megjelenésével.
mestermunka
Tudatos Vásárlók Szindikátusa
Hogyan léphetünk fel a tervezőgrafika eszközeivel annak manipulatív etikátlan alkalmazásával szemben a reklámkampányokban? Hogyan tudjuk a szakma eszközeivel ellensúlyozni és etikus őszinte irányba fordítani a vizuális kommunikációt? Mestermunkám témája a fogyasztói társadalom profitorientált marketing eszközei, a manipulatív marketing kampányok és termékek ellen való küzdelem. Diploma projektem célja olyan eszközök létrehozása, melyek segítségével a különböző fogyasztói csoportok tudatosan és hatékonyan tudnak védekezni a megtévesztő és manipulatív reklámipari technikákkal szemben. Az általam megalkotott szervezet a Tudatos Vásárlók Szindikátusa a jelenleg is működő Tudatos Vásárlók Egyesületének aktív fiatalokat célzó szakadár csoportja, ami az önszerveződő vásárlói csoportokat segíti a manipulatív marketing elleni hatékony fellépésben. Célja a gondolkodást befolyásoló és kizsákmányoló ipari mechanizmusok leleplezése, az azok ellen való fellépés. A mestermunkám a Tudatos Vásárlók Szindikátusa szervezetnek és működésének, grafikai megjelenésének bemutatása.