thesis
The visual memory and the contemporary artistic representation of the romanian media events in 1989
Szakdolgozatom témája az 1989-es romániai diktatúrát követő rendszerváltás médiaeseményeinek vizuális emlékezete. A dolgozat váza két nagy fejezetre épül. Az első nagy fejezetben részletes módon ismertetem a médiaesemények kronologikus menetét és történetét. Célom nem az volt, hogy egy átfogó képet adjak arról, hogy minden - ami ezelőtt harminc évvel történt - arról most történészek, politológusok és gondolkodók hogyan vélekednek. Szándékom és motivációm sokkal inkább az ismertetés volt: egy konkrétabb, de az események kronológiájából követhető leírást adni azokról a médiaképekről, amit akkoriban, ‘89 decemberében a televízión keresztül láthattak és tapasztalhattak meg az emberek. Romániában a rendszerváltáskor a médiaképek nemcsak, hogy formálták az eseményeket, de egy korszak vizuális lenyomataként is tekinthetünk ezekre, ugyanis jelenleg ezek a médiaképek a román kortárs művészet alapjait képezik: Ceaușescu utolsó híres beszéde a balkonon, az élő adás hirtelen megszakadását követő ikonikus, piros kép, aztán majd a diktátor házaspár tárgyalásának és kivégzésének több variánsban közvetített televíziós bemutatása. Ezekre a médiaképekre reflektál és épül a szakdolgozat második nagy fejezete, ami lényegében az első nagy fejezet tükörképe. Együttesen- ez a három ikonikus kép jelenleg Románia emlékpolitikájának triptichonja, aminek ma lenyomata és jelenléte nem csak a román társadalmi berendezkedéseket figyelve fellelhető, de a román kortárs művészeknek a képhez és a valósághoz való viszonyát is nagyban meghatározza. A román művészek a rendszerváltás óta kiemelkedően teljesítenek a művészeti világ nemzetközi porondjain. Úgy a filmművészetben, mint a képzőművészetben - nincs egy olyan év, amikor Cannesban vagy a Berlinalen ne kerülne bemutatásra- vagy ne díjaznának egy román filmet. A médiaképek természete máig inspirálja a művészeket. A politikai múltban felhalmozódott sok kérdőjel, ígéret és hazugság egy olyan fajta őszinteségre és nyersességre terelte és formálta a román művészek stílusát és formanyelvét, ami egyszerre- kapaszkodik fájdalmasan a realitáshoz, ugyanakkor felszabadítóan őszinte és direkt. Ha végignézel egy három órás Cristi Puiu filmet, - mint például a Sieranevada című filmje, elkezded azt érezni, hogy te is ott ülsz a családi tor asztalnál - aztán három óta múlva, miután lejárt a film - veszed észre, hogy korog a gyomrod. Ez a filmek, jelenetek természetes módon kommunikálnak a nézővel. A színészek nem artikulálnak, hanem ‘’hadarnak’’. Akárcsak a való életben - olyan gyorsan beszélnek románul, hogy nem értesz belőle semmit. Ha egy szóban kellene megfogalmaznom azt, hogy milyen ma a kortárs román művészet, akkor azt mondanám, hogy önreflexív. Egyszerre tud vicces- és kritikus lenni.
masterwork
Three Colours I Know in This World
The title Three Colors I Know in This World quotes the first line of the anthem of the Romanian Socialist Republic, translated by the lyrical self, the voice of a child. The three colors in the story are blue, yellow and red, the three colors of the Romanian flag. The images in this series evoke feelings, memories of the physical body, unprocessed dialogues, intra-family (mostly generational) conflicts with the paranoid filters of grey everyday life. My images are moved by the secrets and repression that was preserved for decades. I began to consciously use these feelings when taking pictures. The most important step was to give myself over to the image. I had to let the image refine me, but not just me, also all subsequent images. With this series I find myself on sensitive ground, where I not only work with memory politics, history, and my parents’ past, but also try to take on our common present. Namely, how deep traces a system such as the Ceaușescu dictatorship leaves behind, and how it is still able to separate and juxapose people who otherwise love each other. The main conflict in the series is essentially expressed in the gap between the two generations: the generation of my parents who came into the world during Ceaușescu’s dictatorship, and were later socialized in it - as opposed to my generation who were born after the regime changed.