Mileji Klaudia
Design- és vizuálisművészet-tanár MA
szakdolgozat
A KÜLÖNCÖK
A „deviáns” diákok oktatása progresszív pedagógiai módszerekkel
Szakdolgozatomban a normáktól eltérő, sokszor negatív felhanggal „deviánsnak” nevezett diákok oktatási igényeit vizsgáltam. Arra tettem kísérletet, hogy bebizonyítsam: ezek a gyerekek nem bomlasztó erők, hanem olyan, sokszor kifejezetten tehetséges diákok, akikkel sajnos nem mindig foglalkoznak a szükségleteiknek megfelelően a közoktatás keretein belül. Átfogó szakirodalmi kutatásom során arra jutottam, hogy a speciális pedagógia módszerei tűnnek a legjobb megoldásnak a fenti a problémára. Előbb az olvasottak ismertetéseként felvázoltam különböző irányzatokat, eszközöket és alternatívákat, melyek mentén a különleges igényű gyermekekkel eredményesen foglalkozni lehet, majd a konstruktivista oktatás szemléletéből építkezve megalkottam saját tervező-tanítási módszertanomat. Dolgozatommal a következő kutatói kérdésre kerestem a választ: Pozitívan befolyásolja-e a progresszív oktatási módszerek alkalmazása a „deviáns” diákok művészeti készségeinek fejlődését és alkotói folyamatukat? Korábbi mestermunkám (divattervezés MA) során a mesterséges intelligencia és a divattervezés kapcsolatát vizsgáltam. Együttműködtem egy programozó-matematikussal, létrehozva egy tervezőprogramot, mely számítógépes algoritmusok segítségével 2D-s látványterveket generál, melyek inspirációként szolgálnak a divattervezést tanulók számára. Pedagógiai módszertanom kidolgozásánál, valamint vizsgatanításaim során szakmai-pedagógiai innovációként is alkalmaztam a tervezőprogramot, sikerrel.