A szorongás fázisa a kollekció egyik legsűrűbb, leginkább érzelmileg telített állomása. Ebben az öltözékben a test és a rajta elhelyezkedő struktúrák között kialakuló viszony nem pusztán vizuális, hanem mélyen pszichológiai természetű.
A fűző itt nem a test esztétikai keretezésének eszköze, hanem egyfajta pszichés szorítás metaforája, a fojtogató alkalmazkodási kényszer, az ismeretlen kultúra nyomása, az elvárások, normák és sztereotípiák súlya, amelyek az egyén felsőtestére, vagyis a „legbeszédesebb” testrészére nehezednek. A mellkas, a váll, a hát és a derék mint közvetítő zónák itt a szorongás hordozófelületeivé válnak.
A népviseletből kiinduló forma ebben az öltözékben már nem felismerhetően tradicionális, de még hordozza annak kontúrjait. Nem díszítő vagy ünnepi, hanem korlátozó emlékké válik, a múlt hagyományai, bár erőt is adhatnak, egyúttal visszatartó erőként is hathatnak a modern térben.
A népviseletre való hivatkozás itt nem egyértelműen nosztalgikus, inkább ambivalens. A testhez való ragaszkodása, a fűzéssel történő lekötése azt a belső harcot mutatja meg, amikor az ember már elmozdulna, de még nem tud.
A fűzők szerkezete sűrű, rétegzett, és meghatározóan aszimmetrikus. A kompozíció nem kínál egyértelmű irányt, ehelyett a tekintetet ide-oda vezeti.
Hol egy váratlan átfűzés, hol egy meg-megtörő ív, egy deformált panel vagy váratlan szög vonja el a figyelmet. Ez a szem számára is zaklatott térkép leképezi a belső zaklatottságot, a kontroll hiányát, az irányvesztettséget, amely a kulturális sokk emocionális csúcspontját jelöli.
Az első öltözék a visszanyúlás az örökséghez, ennél a ruhadarabnál a népviselet nem konkrét elemeiben, hanem absztrahált sziluettként van jelen.
A második öltözék az asszimilációról szól, a hagyományos forma itt már nem stabil, hanem torzul.
A színek váltakozása, a bézs, fekete, szürke különböző rétegei az instabilitás és hullámzás kifejezése. A fűzők és az alapruha színei közti kontraszt a belső és külső világok feszültségét hangsúlyozza: ahogyan az egyén a külvilág elvárásaihoz próbál idomulni, miközben saját múltját, emlékeit és testélményét próbálja megőrizni.
A váltakozó tónusok, a sötétebb és világosabb felületek ritmusa vibráló, feszültséggel teli vizualitást eredményez, amely nem engedi nyugodni a tekintetet, épp úgy, ahogy a viselő sem talál belső egyensúlyt.
E motívumok visszatérése nem véletlenszerű, hanem azt jelzi, hogy a szorongás maga is ciklikus, ismétlődő jelenség – a kulturális sokk nem egyszeri esemény, hanem hullámzó folyamat, amely újra és újra visszatér, különböző formában. Az ember érezhet kulturális sokk hatást hazatérve a saját kultúrájával szemben is.
A fűző nemcsak körülöleli, hanem bezárja is a népviseleti forma maradványait – azok már nem lélegezhetnek szabadon, nem jelennek meg ünnepélyesen, hanem feszülten, szinte rejtőzködve húzódnak meg a struktúrák alatt.
A múlt itt még egyben van és próbál egy egységként, zártan, közel a testhez ragaszkodni az örökséghez.
Visszanyúlás az örökséghez, részlet
A múlt kimerevítésének jelképeként használtam bevarott domborítókat, az alap ruhában és a mellényen is, érzékeltetve hogy az öltözék ezáltal tartást ad, hordható érzést és biztonságot nyújt viselőjének.
Ez a vizuális és strukturális elnyomás a kulturális alkalmazkodás azon pontjára utal, amikor az egyén identitása funkcionálisan alárendelté válik az elvárások és túlélési stratégiák sűrű hálózatában.
Merevebb anyagokkal szemléltettem a biztos ponthoz való ragaszkodást.
Egy fekete alapruhához társul egy kecskebőrből készült mellény, amely ott van megszabva és szétnyitva, ahol az eredeti erdélyi mellény is szabásvonalat mutat.
Végül a káosz öltözéke a széthullás és újrarendeződés érzetét tematizálja.
A fűzések épp ezeken a pontokon futnak végig, vizuálisan és koncepcionálisan is kijelölve a kulturális és testi emlékezet határait.
A fragmentált sziluett, az eldolgozatlan szálak, az egymásra rétegződő fűzőelemek és a bővülő-szűkülő formák mind az identitás kontúrjainak szétcsúszását idézik meg.
Az ellenállás fázisa a kollekció egyik leginkább konfrontatív megnyilvánulása, itt az öltözék már nem a befelé fordulás terepe, hanem a külső világ elleni deklarált pozíció.
Káosz, részlet
Az örökséghez való visszanyúlás egy olyan stabil alapot nyújt, amelyhez mindig vissza lehet térni, így ebből kiindulva, ennek a formának különböző változataival haladtam tovább a tervezési folymataiban és utaltam vissza rá a következő öltözékeknél is.
A testet körülölelő struktúrák ebben az állapotban nemcsak tartanak, hanem védenek is.
A kollekció ezen pontján már nincs egyértelmű forma, nincs stabil struktúra – csak a mozgás, az átmenet és a bizonytalanság válik állandóvá.
A fűzőrészletek páncélszerű sűrűséggel rendeződnek egymás mellé, egy adott, szigorúan szerkesztett rendszerben, amely a test frontális zónáira fókuszál. A domborítások feszesek, határozott élekkel futnak végig a törzsön, és vizuálisan mintha egy kortárs vértezetként állnának a test előtt.
A fűzők hol fűzéssel, hol rejtett kapcsolódásokkal illeszkednek egymásba, ezáltal egy olyan mozaikszerű védelmi rendszer jön létre, amely bár egységesnek tűnik, mégis mutatja a bomlás, az instabilitás nyomait.
A fűzések nem zárják teljesen körbe a testet, annyira tartanak, amennyi szükséges a kontroll fenntartásához. Az egyén nem oldódik fel az új környezetben, de már nem is teljesen zárt, stratégiát épít az identitása megőrzésére.
A népviseleti forma ebben az öltözékben fragmentáltan, részlegesen jelenik meg. Nem a klasszikus kontúrok dominálnak, hanem azok torzított, lerövidített, újrakomponált változatai.
Az egyik ujja hiányzik, a sziluett aszimmetrikus, a ruha térbeli kompozíciója megbontja az eredeti egyensúlyt. A páncélszerűség nem az önazonosság stabilitásáról, hanem annak törékenységéről tanúskodik. A test látható, arra utalva, hogy nem rejthetjük el teljesen az identitásunkat.
Visszanyúlás az örökséghez, részlet
Minden, ami korábban zárt és értelmezett volt, itt újra nyitottá és kérdésessé válik.
Ellenállás, részlet
A forma áramvonalassá válik, mozgatja a szemet, és ezzel a beilleszkedés folyamatát érzékelteti. Anyagválasztásom a puplinra esett, lágyabb anyagot kerestem, melyet tűzésekkel és domborítóval formáltam az öltözékbe építve, a folyamat bemutatására.
Ellenállás, részlet
Ellenállás, részlet
A népviselet jellegzetes kontúrjai kezdik elveszíteni határozottságukat.
Káosz, részlet
A test már nem kizárólag a múlt hordozója, hanem átjárhatóvá válik más kultúrák, új vizuális nyelvek számára.
Káosz, részlet
Káosz, részlet
A ruhadarab nyitottá válik, befogadja az idegen, mégis formálható hatásokat.
Asszimiláció, részlet
Káosz, részlet
Káosz, részlet
A fűző részlet a testhez két ponton kapcsolódik, de nem formálja azt. Jelen van, formál, de könnyedén levehető.
Asszimiláció, részlet
Káosz, részlet
Asszimiláció, részlet
Stressz-szorongás, részlet
Káosz, részlet
Asszimiláció, részlet