Tóth Laura

Divat- és textiltervezés MA
témavezető
Kele Ildikó
mestermunka opponens
Trapp Dominika
szakdolgozati konzulens
Beck András
szakdolgozati opponens
Körösvölgyi Zoltán
mestermunka

Diplomamunkám

Mestermunkám az alkotó és alkotása közötti határok elmosódását vizsgálja. A koncepciót személyes élmény inspirálta: egy alkalommal majdnem balesetet szenvedtem a munkáim szállítása során. Az első gondolatom a testi épségem helyett a kollekcióm biztonsága volt. A vészhelyzetre általam adott reakció generálta a felismerést, hogy az alkotással való túlzott azonosulás könnyen mérgezővé válhat. Diplomamunkámban e kapcsolat vizsgálatára és belső konfliktusaim feloldására törekszem. A kollekcióm minden darabját a legkiválóbb minőségű alapanyagokból, a lehető legmagasabb színvonalon, több száz munkaóra alatt készítettem el. A magamra szabott ruhadarabokat olyan szimulált baleseti helyzetekben roncsolom, amelyek akár engem is érhetnének mindennapjaim során. A tárgyak eredeti, ép állapotukban örökre elvesznek. A néző csupán a balesetek helyszíni fotói és az átvilágított ruhamaradványok segítségével tudja visszafejteni az eseményeket. Ezzel az installálási móddal a röntgenfelvételekre és a textiliparban, a minőségellenőrzéshez használt átvilágítógépekre reflektálok. Diplomamunkám a divatipar káros mechanizmusaitól való elhatárolódásom is egyben: kollekciómat megsemmisítem, tovább lépek, hogy a későbbiekben képzőművészettel foglalkozhassak. A kiállítótérben megjelenő, kritikai jellegű “crying selfie” a jelképe annak rendszernek, amit magam mögött hagyok. A projekt eredeti célja, miszerint újradefiniálom a munkáimhoz való viszonyomat: az alkotás helyett az alkotót hagyom épségben – a munkafolyamat végére meghiúsulni látszik.
szakdolgozat

„Destroyed by the artist”

Dolgozatomban olyan képzőművészeti példákat vizsgálok, amelyeknél a művész nem alkot, hanem rombol, saját vagy más alkotók munkáját semmisíti meg. Bár főként olyan eseteket tárgyalok, amelyeknél a műalkotás megsemmisítésének konceptuális jellege van, Bacon példáján keresztül írok arról is, amikor a pusztítás személyes gesztus; egyfajta szelektálási folyamat része. Külön kitérek John Baldessari Crematorium Project című munkájára, amely kapcsán többek közt a mű és művész kapcsolatát elemzem. Végül a dolgozat zárásaként vizsgálom az alkotás és pusztítás között állítható relációt.