Szántói Lilla

Design- és vizuálisművészet-tanár MA
témavezető
Bényei Judit
szakdolgozati konzulens
Pallag Andrea
szakdolgozati opponens
Gesztelyi Hermina
szakdolgozat

Silent book az iskolában

A vizuális narratíva és a könyvkészítés művészetpedagógiai lehetőségei

Dolgozatomban a vizuális narratíva és a könyvkészítés művészetpedagógiai lehetőségeivel foglalkozom. A könyveket, mind a verbális, mind a vizuális tartalommal teli tárgyakat, pedagógiai szempontból fontos és örök érvényű médiumnak tartom. A módszertani vizsgálatban célom egyfelől, hogy az alkotáson keresztül teremtsük meg a diákok számára a könyvekkel való kapcsolódás élményét, másfelől, hogy a könyvkészítést a tartalom felől közelítsük meg. A módszertan elméleti hátterét a „silent book” műfaja adja, amely a szöveg nélküli képeskönyvek kategóriáját jelöli, amelyek vizuális narratívára épülnek, a történetet kizárólag képekben, szöveges kíséret nélkül mesélik el. Írásom célja egyfelől a módszertani kutatás elméleti megalapozása, másfelől a műfaj pedagógiai gyakorlatba való átültetésének vizsgálata. A közoktatás kereteire és lehetőségeire szabott, két korcsoport - 1.-4., 5.-12. évfolyam - számára kidolgozott módszertan pedagógiai fókuszában elsősorban a képi történetmesélés, a különböző eszközök és médiumok kifejezési lehetőségei, illetve egyszerűsített könyvkötészeti technikák és megoldások komplex feladatsorba, óratervi tematikába való rendezése áll.