mestermunka
Hello, generated_name!
A dataizmus az információk birtoklását tekinti a legfőbb értéknek; a digitális adatfeldolgozást pedig az evolúció legfelső fokának, háttérbe szorítva az ember és a kézzelfogható valóság jelentőségét. A kiadvány a dataizmus jelenségét vizsgálja hat fejezetben, adatvezérelt vizuális kísérletek, segítségével. Az Adathumanoidok című fejezet a valódi, humán eredetű biometrikus és a digitálisan generált adatállományok, hálózaton belüli megkülönböztethetetlenségének problematikájára reflektál. Az installáció pedig a fizikai és digitális tér közötti folyamatos adatáramlás bemutatására vállalkozik, három objektum segítségével. Egyik eleme a kiadvány és annak kiterjesztett valóság beli rétege; a másik az adatszintetizálás audiovizuális leképezését megjelenítő kijelző, a harmadik az automatizált nyomtató, mely folyamatosan halmozza a véletlenszerűen generált adathumanoidok adatlapjait.
szakdolgozat
Több mint szoftver és hardver
A kortárs tervezői eszköztár átalakulása a dataizmus és a digitális technológia tükrében
A mindennapi élet legtöbb szegmensét átjárják a különböző hálózati technológiák, eszközök. Digitális interfészek között élünk, mozgunk, így az alkotói folyamat, a tervezői eszköztár jelentős változásokon megy keresztül. Kutatásomban ezt a posztdigitális világot mint társadalmi és kulturális kontextus kezelem, kitérek az ezt prediktáló digitális kultúrára, valamint a dataizmusra mint adatcentrikus ideológiára. Ebben a miliőben a digitális adat egyszerre lehet médium, eszköz és üzenet. A tervező nem csak digitális eszközöket használ. Létrehozza és fejleszti is őket. Saját tervezési szisztémákkal, melyben már nem egy végleges alkotásról hoz döntéseket, hanem a lehetséges végeredmények mátrixát tervezi meg. Mindezek mentén arra a kérdésre keresem a választ, hogy a dataizmus, valamint a folyamatosan fejlődő digitális technológiák milyen tervezői kihívásokat, attitűdöt, eszköztárat feltételeznek például a kortárs (tágan értelmezett) tervezőgrafikában. Mindenekelőtt ennek területeit és határterületeit vizsgálom, a fluiditás jegyében azonban kutatásom középpontjában a digitális adatcentrikusság és a digitális technológiák definiálta tervezői folyamat, koncepció tettenérése, azok esetleges megkérdőjelezése áll. Elsősorban szakirodalom-feldolgozás és projektelemzések által. Esettanulmányokon keresztül külön kitérek a gyakorlati oldalra is, kiemelve például a különféle adatvizualizációs helyzeteket. Mindeközben olyan témákat érintek, mint a generatív művészet, a kreatív kódolás, az adat vezérelte művészet vagy éppen posztdigitális kultúra.