Jóvári Csenge

Média design MA
témavezető
Szirtes János
mestermunka konzulens
Kocsi Olga
mestermunka opponens
Szűcs Edit
szakdolgozati konzulens
Gyenge Zsolt
szakdolgozati opponens
Keszeg Anna
mestermunka

Ki se nyitom a szemem

Látványtervezési kísérlet

Mestermunkám egy látványtervezési kísérlet, melyben azt vizsgálom, hogy adott eszközkészlettel dolgozva hogyan tudok, különböző hangulatú látványvilágokat létrerhozni. Látványtervezői munkám során gyakori, hogy bizonyos tényezők miatt (költségvetés, idő, különböző engedélyek) igen korlátozottak a lehetőségek a díszlet megtervezésekor, kialakításakor. Ilyenkor a választott helyszín adottságait kihasználva kell megálmodni a díszletet. Gyakran a körülmények annyira limitálják a lehetőségeket, hogy az adott helyszínen lévő berendezési tárgyakat használva kell a maximumot kihozni a térből. Ez sokszor nem ideális, azonban több lehetőség rejlik benne mint ahogy azt gondolnánk. Az elrendezés, a lakástextilek színe, és a lámpába csavart izzó tónusa mind meghatározó tényezők, amelyekkel alakítani lehet a végeredményt. Mestermunkámban egy videoklipen keresztül - L.A. Suzi - Ki se nyitom a szemem című zenéjére- , ugyanazt a teret hat különböző formájában mutatom be. A bútorok elrendezésének variálásával, textilek, tárgyak cseréjével, a napszakok, világítás és kameraállások változtatásával hozok létre különböző látványvilágokat. Munkám célja, hogy megmutassam, hogy a korlátozott körülmények ellenére is mennyi lehetősége van a tervezőnek, hogy alakítsa a film látványvilágát.
szakdolgozat

Valós helyszínen forgatott filmek elemzése látványtervezői szemszögből

Szakdolgozatomban a filmes látványtervezést mutatom be, ezt akarom közelebb hozni az olvasóhoz. Írásomban valós helyszínen forgatott filmek látványvilágának bemutatásán keresztül azt vizsgálom, hogy mik azok a tényezők amelyektől egy díszlet hihetőnek, élőnek, valódinak tűnik a néző számára. Az foglalkoztat, hogy meghatározhatók-e konkrétumok, melyektől egy film látványvilágáról kijelenthetjük, hogy jó. Szakdolgozatom azt mutatom be, hogy a valós helyszínen történő díszlet kialakításában a látványtervezőnek mik az eszközei és ezeket hogyan tudja alkalmazni. Írásomban rövid de átfogó ismertetést adok a látványtervező feladatairól, magáról a munkafolyamatról és a kreatív csapatról akikkel együtt dolgozik. Általam felállított szempontrendszer alapján, létező helyszíneken forgatott filmek segítségével magyarázom el, hogy melyek a látványtervező főbb feladatai, mik a látványtervezés sarkalatos pontjai, hogyan készül fel egy látványtervező a filmre, honnan merít inspirációt, milyen fontos szerepe van a színeknek, textúráknak. Mivel ez egy igen tág témakör, ezért csak az engem legjobban foglalkoztató részeket emelem ki. Az általam választott témaköröket alátámasztom példákkal.