Horváth Anita

Fotográfia MA
témavezető
Szombat Éva
mestermunka opponens
Csoszó Gabi
szakdolgozati konzulens
Povedák István
szakdolgozati opponens
Szuhay Péter
mestermunka

te nem vagy olyan

Omara viszonya a művészethez, annak társadalmi szerepéhez rám is inspirálóan hat. Amit saját traumatörténetei ábrázolásán keresztül megfogalmaz, az felfogható a hazai cigányság társadalmi helyzete és a kelet-európai női lét lenyomataként. Más roma nőkkel beszélgetve vettem észre, hogy bizonyos életszakaszainkban és élethelyzeteinkben vannak mondatok, amelyek – akár szó szerint – elhangzanak mindegyikőnk hétköznapjaiban. Tanárok, orvosok, osztálytársak szavai hozzánk, vagy csak egy beszólás az utcán. Ezeket az ítéletnek is beillő mondatokat gyűjtöttem össze a Te nem vagy olyan című mestermunkámban. A sztereotípia-gyűjteményen túl a szüleimmel és a családom azon nőtagjaival készítettem fényképet, akik leginkább befolyásolták saját roma- és nőképemet. A sorozat képeit az az érzés köti össze, hogy onnantól nagyítódik fel az identitásom roma rétege, amikor elhagyom a szülői házat. Sokáig zavart okozott, hogy a fizikai adottságaim mellett melyek azok a tulajdonságaim, amelyek „cigányosnak” nevezhetőek. Még mielőtt magam dönthetném el, hogy az identitásom mely szeletét mikor és hogyan élem meg, mások már külsődleges adottságok, rasszjegyek alapján kontextualizálják a cigányságomat. Számomra a cigányságom nemcsak etnicitás, hanem egy nézőpont, ahonnan szemlélem a világot. Ahogyan az évek során egyre többet foglalkoztam ezzel az állapottal, úgy ismertem rá, hogy az identitás egy többrétegű jelenség. Munkáimban vizuálisan a saját történeteimet jelenítem meg, de ezek a roma női lét reflexióiként is értelmezhetőek.
szakdolgozat

Omara művészetének autonóm olvasata

Szakdolgozatomban a kritikai kultúrakutatás szemléletén keresztül vizsgálom meg Omara művészetének feminista és dekoloniális olvasatát. Munkái látszólag szubjektív élethelyzeteket jelenítenek meg, képei azonban felfoghatóak a hazai cigányság társadalmi helyzete és a kelet- európai női lét lenyomataként. Alkotómunkájának tudományos feldolgozása sokáig nem foglalkozott azzal, hogy az identitás egy többrétegű jelenség. Szakdolgozatom középpontjában az etnikai, nemi és osztályhelyzet összefonódása áll, ezek sajátos reprezentációja bizonyítja Omara művészetének autonómiáját. A vonatkozó szakirodalom és az Omarával kapcsolatos tanulmányok feldolgozása mellett médiamegjelenéseinek, kiállításmegnyitóinak és performanszainak elemzése is a dolgozat integráns részét alkotja. Fontos kiemelnem, hogy életművét roma nőként, roma művészeti hallgatóként saját tapasztalásaimon keresztül is értelmezem.