Gajewszky Anna

Photography MA
supervisor
Máté Gábor
masterwork consultant
Szombat Éva
masterwork opponent
Molnár Ágnes Éva
thesis consultant
Keszeg Anna
thesis opponent
Váró Kata Anna
masterwork

Ne sírj Anyám, így kell ennek lenni

A cím egy magyar menyasszonysirató népdal sorát idézi, melyben az anya siratja a szülői házból elköltöző lányát, aki új otthona megteremtőjeként (vagy feleségként) új szerepbe lép, ahol saját magának kell kezébe vennie az életét. A lány vigasztalja az anyját, ne sírjon, hiszen ez a dolgok rendje. Sorozatomban a felnövéstörténetemmel, és az engem formáló családi örökségemmel foglalkozom A szüleim elköltöztek abból az erdélyi faluból, ahol születtek, aminek következtében az én életem már egészen másként alakult, mint az őseimé. Bár az élet, amit élek, az emberek, akik körülvesznek, és a döntések, amiket meg kell hoznom sok mindenben különböznek, más szempontból mégis nagyon is hasonlítanak a családunk történetéből ismerős dolgokra. A világról alkotott elképzeléseimet az engem felnevelő erős családi közösség formálta, amelyről csak akkor kezdtem el kritikusan gondolkodni, amikor rájöttem, mekkora különbség húzódik a saját tapasztalataim és az őseim tapasztalatai között. Sorozatomban azoknak a nőknek az életére reflektálok, akik az identitásomat formálták. Az ő történetüket ötvözve a saját emlékeimmel létrehozok egy képi világot azokról a szerepekről, amelyeket életem során vagy betöltök vagy megváltoztatok.
thesis

A nők élettapasztalatainak generációs átadása

Elhallgatott történetek és a nők autonómiája Mészáros Márta filmjein keresztül

Dolgozatom segítségével a családi narratívák, a történelmi kontextusok és a személyes identitás bonyolult összjátékának feltárására indulok. A transzgenerációs örökség és a trauma szemszögéből, családi anekdotákból és archív fotókból merítve járom be családom múltját, majd áttérek Mészáros Márta magyar filmrendező munkáira. A vizuális narratívák és tematikus motívumok aprólékos vizsgálatán keresztül kiemelem a családi és társadalmi múlt megértésének és a velük való szembenézésnek a jelentőségét. Dolgozatom a pszichológia, a filmtudomány és a magyar identitáskutatás interdiszciplináris nézőpontjaira támaszkodva, női szemszögből igyekszik feltárni az el nem mondott történetek és az öröklött traumák maradandó hatásait.