masterwork
This is the finest place I have struck yet
Az öt különböző könyvből összeállított Ez a legszebb hely, amire valaha is rábukkantam című projekt ismétlődő vizuális és kézzelfogható kísérletetek sorozata, amelyek célja az emlékezet fenntartása, megőrzése és rögzítése egy megkonstruált személyes archívumokból álló sorozaton keresztül. Ezek a könyvek egy olyan család ismerősnek tűnő történetét mesélik el, amelynek tagjait társadalmi és politikai/történelmi események, majd ebből következően a földrajzi távolság választották el egymástól. De ennél is fontosabb az, hogy bemutatják a család későbbi újraegyesülését és újbóli egymásra találását a jelenben a generációkon és kultúrákon átívelő kapcsolatok újjáépítésével, valamint azt is, hogy a már fennálló viszonyok hogyan alakulnak. A kollázstechnika és a fényképek szekvenciális rétegzése révén létrejött egy új, és némileg mesterkélt valóság, ahol nincsenek meg azok a földrajzi, nyelvi és hagyománybelii különbségek, amelyek régóta akadályozzák az akaratuk ellenére elválasztott családok újraegyesülését.
thesis
A személyes és az egyetemes
Mit mondhat el a hiány az archívumokról?
A dolgozat az intézményi és a személyes archívumok közötti kapcsolatot igyekszik feltárni a fotográfiai anyag használatának és az archiválással összefüggő művészeti gyakorlatoknak a vizsgálatán keresztül. Emellett az önéletrajzi jellegű emlékiratokra és az azokban használt képi anyagokra támaszkodva elemzi a történelmi és a személyes jelentőséggel bíró archív anyagok közötti kapcsolatban rejlő összetettséget, mindkét esetben az érték jelentését kutatva. A dolgozat az archívumok intézményeken belüli szerepének rövid áttekintésével, valamint az ilyen archívumok fő ismertetőjegyeinek és az archívumokat övező kereteknek a meghatározásával kezdődik, majd ezt alkalmazza a személyes archívumokban, például a családi fotóalbumokban fellelhető rendszerekre. A hiány, valamint az archívumok hiányzó kereteinek feltárását az archiválási rendszerekben inherensen meglévő hatalmi dinamika kritikai vizsgálata követi, hangsúlyt fektetve arra az elképzelésre, hogy a személyes és a hagyományos archívumok azonos jelentőséggel bírnak, és ekként is kell kezelni őket. Mindez abban az együttes következtetésben csúcsosodik ki, hogy egy archívum megértése során – függetlenül attól, hogy milyen méretű vagy mekkora formátumú – a környező paraméterek éppúgy döntő fontosságúak, mint az archívum tartalma.