Sáránszky Bence Balázs

Média Intézet / Tervezőgrafika BA
szakdolgozati konzulens
Szeles Nóra
szakos konzulens
Nagy István
szakdolgozati opponens
Veres Bálint
szakdolgozat

Az elektronikus zenei koncertek vizuális világának vizsgálata

A fénytechnika szerepe és előretörése

A mai koncert világítás összetett folyamatai megértéséhez alapos kutatást végzek, hogy választ adjak arra, hogy mitől lesz minőségi és esztétikailag megfelelő egy adott produkció, illetve, hogy ebben a folyamatban mi a tervező szerepe. A fénytechnikai folyamatokat az elektronikus zenei koncertek vonalán vizsgálom mivel a stílus energikus hangulata és sokoldalú kultúrája releváns és számos lehetőséget ad arra, hogy vizuális kiegészítése (ilyen módon a fények tervezése) indokolt legyen. Ahhoz, hogy megértsem az ok-okozati láncokat először a fénytechnika rövid történetét elemzem. Ezt az eszköztár bemutatása követi, ahol részletes kutatást végzek a színházból eredeztethető készülékektől a mai, modern lámpatípusokig. A technikai és tudományos kutatást követően azokat az alapelveket vizsgálom, melyek jellemzőek a mai koncertvilágításra és rendszerezésükkel átfogó képet kaphatunk egy minőségi produkció kulcs pontjairól. Itt kitérek a kollabroáció és a kommunikáció szerepére, a médiatartalmak szerepére, a tér manipulációjára és többek között a zene és a fény kapcsolatára is. A témakör alapjainak kutatása után a tervezői szerepet vizsgálom részletesen. A dolgozat ezen részében választ keresek arra, hogy milyen metódusok alapján érhető el a minőségi produkció, illetve, hogy hogyan változott a tervező szerepe a szakmában. Végül egy esettanulmánnyal mutatom be, hogy az általam szerzett információ, hogyan nyilvánul meg a gyakorlatban, valamint összegzem a következtetéseket és választ adok a hipotézisre.