szakdolgozat
A betű és a szövegkép hozzáférhetőségének lehetőségei a digitális tér dinamikája segítségével
Az olvasásélmény rengeteget változott a digitális felületek megjelenését követően. Ez a betűalapú tartalomszerkesztés lehetőségeit is kitágította, melynek nagy része még feltérképezésre vár. Dolgozatom célja az, hogy fényt derítsek legalább egy olyan konkrét esetre, ahol egy alternatív olvasásélmény alkalmazása hozzátehet a szöveges tartalom befogadásának minőségéhez. A generatív tipográfia alkalmazásának van olyan új, minőségbeli hozadéka, amin keresztül szélesebb körű hozzáférhetőséget biztosít az eltérő olvasási igényekkel rendelkező csoportok számára. Az ADHD-s személyek esetén komoly lehetőségek vannak az erősebb fókuszálás elősegítésére, illetve az olvasott anyag memorizálásának erősítésére.
mestermunka
FocusEx böngészőbővítmény
A FocusEx egy digitális szövegolvasást segítő eszköz, elsősorban ADHD-s személyek részére. Segítségével a használó könnyebben hozzáférhet a weben található online szövegekhez. Kiszűri a zavaró tényezőket, tagolja a szöveges tartalmat, valamint egy testre szabott betűbeállításra cseréli ki a megcélzott szövegrészletet, ezzel segítve elő az erősebb fókuszálást és tartalomfelfogást. Az eszköz részletei és működése egy egyéves, egyéni kutatás eredménye. Megismerve az ADHD jelenségét, és mélyebb kutatást végezve annak olvasásra gyakorolt hatásáról, különböző funkciók kerültek kidolgozásra. Ennek problematikájára született meg válaszként a személyre szabható betűtípus is. Ez a betűtípus nem csupán formai sajátosságai által segíti az olvasót, de egy gombnyomásra interaktívvá képes válni. Ez hangsúlyozza a különálló szavakat olvasás közben, így fokozva a tartalom megjegyzésének minőségét. Ez különösképpen hasznos az ADHD-val diagnosztizált személyek esetén, mivel a munkamemória erősítésével nagyobb figyelmet is generál a szavakra, így fenntartva az olvasó fókuszát. A célközönség igényei szerint egyéb funkciókat is kapott a FocusEx, mint a figyelmet elterelő képek és videók egy gombnyomásos kiszűrése, kapitálissal szedett, nehezen olvasható szövegsorok átalakítása, illetve egy emlékeztető funkció, amely felhívja az olvasó figyelmét, hogy mennyi ideje olvas. Ez egyrészt motiváló erővel bír, másrészt jól jöhet az ADHD-s személyek hiperfókusz-állapotában. Technikai szempontból ez egy böngészőbővítmény, amelyet beállítása után néhány gombnyomással könnyedén ki- és bekapcsolhatunk. Jelen pillanatban ez számítógépes és mobilkészülékek böngészőjére van tervezve, de tervben vannak a további eszközök is.
témavezető
Vargha Balázs
szakdolgozat konzulens
Gyenge Zsolt
mestermunka konzulens
Simon Péter Bence