szakdolgozat
A roma viselet történeti áttekintése és 21. századbeli továbbélésének kutatása
A szakdolgozatom fő kérdése, hogy lehet-e létjogosultsága a tradicionális roma viselet mintáinak és szabásvonalainak a 21. század divatiparában. Továbbá, mik azok a jellegzetességek, amiket egy tervező ihletként tud alkalmazni egy-egy kollekció megálmodásánál? Vannak-e olyan jellegzetességek, amikről azt állíthatjuk, hogy az az öltözék cigányos?
A globalizált divatipar – vívmányai mellett – alapvetően uniformizál, ami az öltözékekben erőteljesen hozzájárul a tradicionális formák eltűnéséhez. Létezik azonban a lokális kultúra és a népviselet elemeire építő, a tradicionalitás formáit felhasználó „glokális” divattrend is.
Célom, hogy megválaszoljam, a roma stílusjegyek esetében van-e az ilyen próbálkozásoknak tere, illetve hogy a roma stílusjegyek textiliparba történő integrálását végző szakemberek milyen prekoncepciók, minták, motivációk alapján dolgoznak.
mestermunka
Rózseső szép ruhámra
Szakdolgozatom vizsgálati tárgya a roma viseletek történeti áttekintése és stílusirányzatok összehasonlítása volt. Mestermunkám megalkotásakor az itt szerzett tapasztalatokat, egyes minták kiemelését tartottam szem előtt – a hagyományos cigány öltözködés vonalait, színvilágát kifejezve.
Diplomamunkámban a csíkritmus és a sokszínűség dominál, valamint rózsamintás kendőket használtam alapanyagként. A tervezés során mintaátírásban gondolkoztam – kötöttanyag munkáimban kétdimenziós minták háromdimenziósítását valósítottam meg a rózsamintákkal. A végeredmény egy tavaszi/nyári ruhakollekció alapdarabokkal, kötött és szövött elemekkel, amelyek bátran nyúlnak vissza a tradicionális roma stílusjegyekhez.